Skip to content

Det stora avslöjandet

10 mars, 2011

Middag i slottet, jag å personalen (för att d ska kännas ”mindre ensamt för mig”, ungefär som några klåpare som får betalt för att låtsas bry sig kan ändra på d) sitter ned tillsammans å njuter av klyftpotatisen, kantarellåsen å älgbiffarna. Maten värmer iaf. De vuxnas tjatter är som dovt radiobrus jag försöker ignorera. Hör, men lyssnar icke. Ända tills jag hör nyckelordet som får mig att vakna upp från de döda.

– Han sägs vara en rar pojke, hennes broder, men…

Från att ha petat i maten å lyssnat passivt rycker jag till å frågar:

– Broder, vadå? Hur…

De kollar bara konstigt på mig, som om jag vore en utomjording (vilket jag oftast brukar antas vara också). Deras sneda blickar säger ”vet du inte..?” till mig. Min vidöppna mun å dumma blick svarar ”har ingen aning”. Jag frågar om de menar min syster, men får till svar att jag inte har någon. Missförståndet är utrett, tror jag. Känner mig konstig inombords. Den hemliga systern finns alltså inte, men nu har jag en broder istället. fint! honom skall jag genast höra av mig till…

No comments yet

Kommentera

