Skip to content

Välgärningar å illdåd (en programförklaring)

13 april, 2011

Vet inte riktigt vart jag ska börja, tankarna flyger omkring för mig…

Dagen började med att jag blir stucken i ögonen utav solen som genomborrar mitt fönster. försöker avvärja mig mot strålarna men ger snabbt upp. istället går jag upp, äter frukost (för en gångs skull, första gången på tvåhundra år, macka med ost å sen en skål yoghurt). Därefter beger jag mig ut bland träd, hustak å gatustenar för att fotografera. Kommer hem till totalt kaos!

Ytterdörren på glänt, flera bilar på uppfarten. förstår ingenting, jag som brukar lämna slottet lika ensam som jag anländer till det som. Men inte idag. Nu väntade nästan alla mina gamla släktingar på mig, oroliga å upprörda. Fråga hur det var med mig, om jag mådde bra. En del försöker hålla om mig, skydda mig från någonting jag inte vet vad d är. Följt av orden som välter omkull allting: – ”polisen har varit å sökt dig hos oss, men vi sa du bor här nu…” å jag undrar vad de skulle kunna tänkas vilja någon som mig? (åh, jag förstår ju innerst inne det är reaktion från gårdagens lilla utspel). Inget svar, följt av lång tystnad. Märker av en viss irritation å mörker stämma i luften medan allt vilar i tystheten. sen: ”vi känner till bloggen å allt du skrivit där”. Vet inte vad jag ska svara? att de kanske borde ha märkt av att jag mått som jag gjort tidigare å faktiskt frågat  om d, iaf låtsas bry sig om mej. Men icke. Orkar inte bråka, orkar inte diskutera. Vilket jag inte behöver heller, eftersom jag ganska omgående får nytt besök från farbror blå. (polisen, för att använda ett lite mindre fånigt uttryck…)

Vi pratade ganska länge om mig, d jag skrivit å mitt tillstånd. Hur jag mår. Men jag kunde inte lyssna så noga, var nog någon annanstans än just där. Tänkte på alla fina ord ni skrivit till mej, på Facebook å mail! Att ni dessutom fått polis att leta upp mej för att förhindra undergång, trots att ni knappt känner mej, är underbart! D bevisar också att inte bara polisapparaten fungerar i Sverige, utan även människors empati å medkänsla. Därför dedikerar jag rosorna å mina varmaste tack till alla ni som brytt er (fortsätt gärna skänka pengar till Bris å Friends). Men d hela måste få ett slut nu. Inte för att jag tänkt afvsluta allt som jag tidigare påstått, utan för att jag skall bearbeta allt som hänt å även kanske resa mig ur askan.  På ett eller annat sätt…

Tillsist: många undrar vem jag är. Som om mitt namn å kärlekshunger inte räcker nog? Nåväl. Jag kan i alla fall säga så mycket att jag varken är någon simpel reklam för ett TV-spel eller ”skribent för Dressman” som någon antog nu senast. Har d ens någon skribent? Hursom, jag är snarare skuggorna av alla bokstäver ni har läst här. Drömmarna om kärlek, trygghet, närhet, rätten att få leva ett bra liv på egna villkor. Utan att behöva ta skit från andra. Å förhoppningsvis räcker d som förklaring…

**********************

(epilog)

Detta blir min ”Svansång” som ni kanske redan förstått. Från det lilla projekt som startades på Konstskolan i Stockholm där jag (FG) skapade bloggen för att med hjälp av fotografier å litterär gestaltning ringa in ett oerhört problem i samhället: ensamhet, utsatthet, passivitet. Tanken var aldrig att skapa svallvågor, utan att låta människor finna trasorna av det alla skulle anta det som en gång var Flora Swahn. Projektet har alltså inte enkom utmynnat i ansökningsprov till Konstfack utan även i att folk har visat starkt engagemang å medmänsklighet. Vilket ni skall ha all heder för. Detta har givetvis aldrig handlat om att håna eller dumförklara någon, utan bara att rikta samhällets blickar mot utsatta människor. Hjälpa de som hjälpas kan. Så ännu en gång: tack för att ni läst å visat att ni bryr er. Ni är otroligt fina människor som förhoppningsvis kommer förstå vad d här handlar om…

Har ni frågor kan ni skicka dem till; flora.swahn@gmail.com

 

med vänliga hälsningar,

F

No comments yet

Kommentera

